JAK VYVÁŽIT ČAS
Navrhujeme, aby se čas setkání rozdělil na pohled zpět, pohled vzhůru a pohled dopředu.
- Pohled zpět: 30 minut, zjišťujeme posun, co nás trápí, modlíme se.
- Pohled vzhůru: 30 minut, učíme se a ptáme se.
- Pohled dopředu: 30 minut, plánujeme konkrétní kroky.
V “Průvodci setkáním” najdete otázky, které můžete použít pro každou oblast. “Průvodce setkáním” vypadá takto:
Učednický vztah není pouze předávání informací druhému. Musíte pečovat o toho, s kým pracujete. To nejde, pokud nevíte, co se v jeho životě děje. Využijte čas k tomu, abyste zjistili, jak se jim vede, co je Bůh učí, co je pro ně těžké, co se jim povedlo. Pozor, někdo by na tuto část chtěl využít veškerý společný čas. Pokud se neposunete dál, bude vaše setkání připomínat sezení u psychologa. Což pro ně může být důležité a potřebné, ale není to učednictví. Vyberte si jakékoliv otázky z “Průvodce setkáním” a zahajte konverzaci.
Ať už procházíte Biblí, materiálem z “Etap” nebo čímkoliv jiným, tyto otázky můžete použít k vedení diskuze. Nedělejte to tak, že jen něco společně přečtete a pak půjdete dál. Učednictví se nesnaží “vás informovat“. Je to proces, který “vás má transformovat“. Proto je zásadní další část.
Tady máte dobrou šanci vytvořit spolehlivý plán zaměřený na poslušnost člověka, kterého vedete. První otázka je ta nejdůležitější: “Když vezmete v úvahu to, o čem jsme mluvili v “pohledu vzhůru” a “pohledu zpět”, k jakým konkrétním krokům se zavážete? Ujistěte se, že váš učedník určí jednoduché věci, které půjdou lehce zkontrolovat příští setkání. Proměnu živí poslušnost a proměna je živena poslušností. Vaši učedníci nikdy nebudou tak poslušní, jak jim ukazuje Bůh. Jejich posuny můžete sledovat díky “dotazníku procesu růstu”. Nemusíte vypisovat nový seznam na každé nové setkání, stačí ho jen změnit nebo potvrdit podle potřeby.
KOLIK VÉST NAJEDNOU UČEDNÍKŮ
Je důležité přizpůsobit se situaci, ale myslete na to, že čím větší skupina, tím je těžší “ušít učednictví druhému na míru.” Doporučujeme skupinky po třech. Ideální je, když se schází ten, co VEDE UČEDNÍKY, s UČEDNÍKEM a NOVÝM VĚŘÍCÍM či tím, co je ZVĚDAVÝ. UČEDNÍK, pokud roste, je v podstatě ten, co VEDE UČEDNÍKY ve výcviku. Umí se sám duchovně sytit, ale potřebuje se naučit, jak sytit druhé. Není to vždy ideální, ale někdy je nutné se setkávat jeden na jednoho. Každé setkání mezi tím, co VEDE UČEDNÍKY, a VĚŘÍCÍM je případná průprava pro UČEDNÍKY.
NÁVRHY NA SETKÁNÍ LIDÍ V RŮZNÝCH ETAPÁCH
Pokud se setkávají tři lidé v různých etapách, musíte si tvořivě promyslet, jak procházet látku určenou pro každou etapu. Zde je jeden návrh.
POHLED VZHŮRU | POHLED ZPĚT | POHLED VZHŮRU | POHLED DOPŘEDU | |
30min | + | 30min | 30 min | 30min |
mezi UČEDNÍKEM a tím, co VEDE UČEDNÍKY | s oběma | s oběma, ale zaměřeno na materiál pro VĚŘÍCÍHO | s oběma | |
30 min navíc | běžné setkání 90 minut |
Toto řešení můžete použít ve svých setkáních pro jakoukoliv kombinaci učedníků. Důležitá otázka je kdy se ti, co VEDOU DRUHÉ, s někým schází, aby sami rostli? Navrhujeme, aby se ti, co VEDOU DRUHÉ, scházeli společně nebo s vedením kostela jednou měsíčně. Na schůzkách by se měli vzájemně povzbuzovat a také si vzájemně skládat účty. Četnost setkání může být nízká, ale růst v životě toho, co VEDE DRUHÉ, spouští samotný úkol, kdy vede setkání UČEDNÍKA, VĚŘÍCÍHO a toho, co je ZVĚDAVÝ.